Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów
Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów to najpopularniejsza forma księgowości, często wybierana przez małych przedsiębiorców. Umożliwia ona uproszczoną ewidencję podatkową uwzględniającą osiągnięte w działalności przychody oraz poniesione koszty i może być prowadzona przez:
- osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą i rozliczające się zgodnie ze skalą podatkową lub podatkiem liniowym, które spełniają status małego podatnika,
- spółki jawne oraz fizyczne,
- spółki cywilne osób fizycznych,
- spółki partnerskie.
Księgę przychodów i rozchodów można wybrać w momencie zakładania działalności gospodarczej lub w trakcie jej prowadzenia.
Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów.
KPiR powinna znajdować się w siedzibie firmy lub też w miejscu wykonywania działalności. W przypadku zlecenia prowadzenia jej podmiotowi zewnętrznemu, jakim jest biuro księgowe, będzie w nim przechowywana, a przedsiębiorca musi prowadzić ewidencję sprzedaży lub ewidencję na kasie fiskalnej.
W księdze przychodów i rozchodów umieszczane są wszystkie dowody księgowe, takie jak:
- rachunki,
- noty księgowe,
- dowody przesunięć,
- dowody opłat pocztowych i bankowych,
- raporty fiskalne,
- opisy lub specyfikacje otrzymanych towarów,
- dowody wewnętrzne.
Te dokumenty muszą zawierać wiarygodne dane wystawcy oraz wskazanie stron, datę wstawienia dowodu, przedmiot operacji gospodarczej i jej wartość, a także podpisy osób uprawnionych.
KPiR wraz z powiązanymi z nią dokumentami należy przechowywać przez okres 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku dochodowego wykazanego na jej podstawie.